Mexiko

Výlet do Chichen Itza, Cenotes, Valladolid

Dievča v šatách pózuje pred vysokou pyramídou.

Mayské archeologické nálezisko Chichen Itza je jeden z novodobých divov sveta, ktorý počas návštevy Mexika treba vidieť. Nachádza sa v ňom Kukulkánova pyramída, ktorú ste už určite niekde na obrázkoch videli. Je postavená nad prírodnou jaskyňou cenote, pretože Mayovia verili, že ňou vedie cesta do podsvetia. Bola nielen posvätným miestom, ale aj miestom vykonávania ľudských obetí, kedy bolo ľuďom zaživa vytrhnuté srdce. Nebojte, Mayovia mali know-how na to, aby to bolo rýchle a bezbolestné 😉. Čo teda môžete očakávať od takéhoto výletu?

Ako cestovať do Chichen Itza

Cestovanie s miestnou agentúrou

V turistických destináciách sa vám budú miestni predajcovia snažiť predať výlet do Chichen Itza v rámci organizovaného zájazdu na každom rohu, stačí si len vybrať. Program je vždy viac-menej rovnaký: 2 hodiny strávite v Chichen Itza, 1 hodinu budete mať na kúpanie v cenotes a na 30 minút sa zastavíte vo Valladolide. Niektoré agentúry do tohto nabitého dňa dopasujú ešte zastávku v Cobe, no ja si to neviem predstaviť. To by sme sa vrátili do Playa del Carmen už asi naozaj o polnoci.

Ja som kupovala zájazd u Top Tours Agency. Cena v rôznych agentúrach na 5. avenue sa pohybuje okolo 75-140 €. Odvíja sa nielen od agentúry, kde si ho kupujete, ale aj či chcete ísť na privátnejšiu tour, a či chcete mať počas celého dňa k dispozícii aj nápoje.

Bola som tu v polovici apríla, kedy tu nebolo až tak veľa turistov. Ceny za tieto výlety sú nastavené pre Američanov, čiže keď predajcovia zistia, že ste zo Slovenska, určite dostanete zľavu. Vďaka týmto dvom faktorom sa mi podarilo vyjednať cenu za detskú cenu a platili sme 75 € na osobu.

Samotný program bol celkom OK, no harmonogram zájazdu ma v praxi sklamal. Očakávala som, že skoro ráno vyrazíme do Chichen Itza, dáme obed, navštívime cenotes a strávime 1 hodinu vo Valladolide. Aspoň tak mi to bolo prezentované. Najmä tá 1 hodina vo Valladolide sa mi veľmi pozdávala, pretože je to krásne mesto a je veľká škoda, že väčšina zájazdov sa tu zdržiava iba 30 minút. Všetko však nakoniec bolo úplne inak. Uvidíte sami.

Cestovanie ADO autobusom

Mojou prvotnou myšlienkou bolo nasadnúť na autobus a absolvovať si tento výlet na vlastnú päsť. Potom som si však pozrela spoje a cenníky a zistila som, že sa to vôbec neoplatí. Cesta autobusom trvá 3 hodiny a jednosmerný lístok stojí 442 pesos (22 €). Následne autobus z Chichen Itza ide do Valladolidu 40 minút a stojí okolo 130 pesos (6,50 €). No a cesta z Valladolidu naspäť do Playa del Carmen trvá približne 3,5 hodiny a stojí okolo 250 pesos (12 €). Do toho si pripočítajte vstupenku do areálu Chichen Itza 450-708 pesos (22,60-35,50 €) a ste na približne rovnakej sume organizovaného zájazdu miestnej cestovky, s ktorou máte navyše k dispozícii sprievodcov, obed, navštívite aj cenote a hlavne nemusíte nič riešiť.

Cestovanie autom

Najlepšie čo môžete spraviť, je požičať si auto a absolvovať tento výlet po vlastnej osi. Samozrejme je to aj najdrahšia alternatíva, no nebudete robiť zbytočné zastávky, zbierať turistov po karibskom pobreží a celý deň si naplánujete podľa vlastných predstáv. Síce nebudete mať k dispozícii sprievodcu, no zas o toľko veľa počas tohto výletu neprídete, verte mi.

💡 V nedeľu majú Mexičania vstup do Chichen Itza zadarmo, takže môžete očakávať plnku. Radšej sa sem vyberte cez týždeň.

Ako prebiehal náš program:

7:35      Vyzdvihnutie na vopred dohodnutom mieste v Playa del Carmen. Naivne sme si mysleli, že tu sa všetci stretneme, nasadneme na autobus a odchádzame do Chichen Itza. Namiesto toho sme skoro hodinu jazdili po Playa del Carmen a naberali ďalších turistov.

8:20      Odchádzame z Playa del Carmen. Ani vo sne nám nenapadlo, že namiesto priamky do Chichen Itza pôjdeme zachádzkou do Tulumu pre štyroch ďalších turistov.

9:40      Konečne odchádzame z Tulumu. Keď by som ešte niekedy v budúcnosti cestovala na takýto fakultatívny výlet, určite by som si trikrát overovala, či autobus pôjde priamo do Chichen Itza alebo cez Tulum a kupovala ho večer pred výletom. A predstavte si, že v našom autobuse sme mali dokonca aj rodinku, ktorá cestovala až z Cancúnu! To znamená, že chudáci strávili 3 hodiny len tým, že sme naberali ďalších hostí. Strašné.

Nechápte ma zle, nemyslíte si, že som nepočítala s tým, že budeme nakladať ďalších hostí, ale zo všetkých fakultatívnych výletov, aké som kedy po celom svete absolvovala, som sa nikdy nestretla s takýmto extrémom. Sprievodca v autobuse nám proste len oznámil, že turistov vždy začínajú naberať v Cancúne, pokračujú v Playa del Carmen a končia v Tulume. Každý deň. Čiže ak sa ubytujete v Tulume, buďte pokojní – ako poslední nastupujete a ako prví opúšťate autobus.

11:55    Všetci účastníci zájazdu sme márne dúfali, že konečne vyrážame do Chichen Itza. Omyl! Namiesto toho prichádzame na miesto, kde budeme obedovať. Síce sme tu strávili 2 hodiny, no dobrou správou bolo, že sme sa ocitli v novej časovej zóne, kde bolo vlastne iba 10:55.

Privítal nás tu chlap prezlečený za šamana, ktorého sme si nesmeli fotiť a mal s nami spraviť mayský rituál. Nemala by som nič proti, keby to nebol očividný podvod. Tento rituál sa konal pri lesíku za provizórnym stolíkom s umelými kvetinami, za ktorým boli pohodené odpadky. Tento „šaman“ si vybral tri páry, ktorým vložil do rúk talizman z obsidiánu a „vyveštil“ im budúcnosť. Vraj ak chcú žiť v harmónii, tento obsidiánový kameň im ju zaručí. Už viac nápadný marketingový ťah to byť nemohol. Rodinky si samozrejme kamene kúpili, pretože harmónia v rodine je prvoradá a bez kameňa to nejde 🤣.

Chlap v modrej bunde a bielej čapici stojí za malým dreveným oltárom a prihovára sa k ľudom, ktorí stoja okolo neho.
Sprievodca nám vysvetľuje ako bude prebiehať rituál so šamanom.
Obchod so suvenírmi. Vpredu je vidno rôzne fľaštičky, vzadu sú rôzne sošky a iné suveníry.
Toto bola najdlhšia cesta k obedu, akú som kedy absolvovala: najprv šamanský rituál, potom 20 minút suveníry, potom degustácia čokolády a tesne pred vchodom do reštaurácie nás zastavili dvaja chlapi prezlečení za Mayov a chceli sa s nami fotografovať 🤣.

Následne sme prešli veľkým stanom so suvenírmi, absolvovali sme degustáciu čokolády a nakoniec sme sa konečne dostali aj na obed. Sem sme si nesmeli zobrať vlastné pitie, museli sme ho nechať pri vchode do stanu. Nikto nám ho však nevyhodil a pri odchode sme si ho mohli opäť zobrať. Jedlo sme totiž v cene výletu mali, nápoje už nie. K dispozícii sme mali švédske stoly nielen s mexickým, ale aj s európskym jedlom. Popravde to európske nevyzeralo ktovieako (boli to vlastne iba cestoviny), ale z mexických tacos sa dalo celkom dobre najesť.

Počas obeda okolo nás mexické páry tancovali rôzne tance, čo bolo celkom pekné.

Reštaurácia s farebnými vlajkami, ktoré visia na šnúrkach. Hostia majú k dispozícii plastové stoličky.

Ľudia v reštaurácii jedia obed. Okolo nich tancuje pár s tanierom na hlave. Na tomto tanieri majú plné poháre.

13:50    Plne nasýtení odchádzame do Chichen Itza. Predsa len sme sa dočkali!

14:10    Prichádzame do Chichen Itza , kde sme strávili dokopy 2 hodiny: 1 hodinu so sprievodcom a 1 hodinu sme sa tam motali sami. Od sprievodcu sme sa bohužiaľ nič nové nedozvedeli, pretože nám vlastne zopakoval to isté, čo nám hovoril sprievodca v autobuse. Mala som pocit, že najväčšiu zaujímavosťou Chichen Itza je Mel Gibson, ktorý tu natáčal film Apocalypto a tlieskanie pred Kukulkánovou pyramídou, ktoré vytvára echo (to bolo dosť cool). Znovu sme si vypočuli, ako Mayovia bezbolestne vytrhávali srdce svojim obetiam zaživa a naučili sme sa, ako sa povie Chichen Itza v Mayskom jazyku.

Vysoká pyramída uprostred poľa. Okolo nej nič nie je a na oblohe sú biele mraky.
Kukulkánova pyramída v Chichen Itza
Opustené kamenné obydlia uprostred ničoho.
Ruiny v Chichen Itza

Čo ma v Chichen Itza prekvapilo:

– Bolo tu neskutočné teplo, okolo 40 stupňov. Keď sme pôjdete, vezmite si pokrývku na hlavu a dostatok tekutín, aby ste neskončili ako jedno dievča, ktoré na slnku odpadlo.

– Chichen Itza je veľmi malý areál. Vôbec sa nedá porovnávať s pyramídami v Teotihuacane, či v Mitle, kde strávite niekoľko hodín objavovaním. Tieto komplexy už vôbec nemôžem porovnávať z hľadiska vstupného. Do Teotihuacanu a Mitly som sa bez problémov dostala miestnou MHD a vstupné do pyramíd stojí menej ako 5 €. Dostanete sa sem z Mexico City (Teotihuacan) a Oaxacy (Mitla) a odporúčam vám to všetkými desiatimi.

– Je tu milión predavačov so suvenírmi. Sú úplne všade, natlačení jeden na druhom a je možné, že viac času tu strávite pozeraním na suveníry ako na ruiny.

16:20    Odchádzame z Chichen Itza, presúvame sa k Cenote Saamal.

16:55    Prichádzame k Cenote Saamal, kde trávime 1 hodinu. Za doplatok 65 pesos (3,25 €) za povinnú vestu sme sa mohli ísť vykúpať do cenotes. Cena za vestu sa platí priamo na mieste a nikdy nie je súčasťou ceny, ktorú platíte agentúre za výlet.

Cenotes sú veľmi zaujímavé prírodné jaskyne alebo zatopené diery naplnené sladkou vodou. Nakoľko sú veľmi hlboké (obvykle vyše 11 metrov), záchranná vesta je súčasťou povinného outfitu.

Diera v zemi uprostred ktorej sa nachádza prírodný bazén.
Cenote pri Chichen Itza

Vchod do diery v zemi, uprostred ktorého je jazierko, v ktorom sa kúpu ľudia.

18:10    Odchádzame do krásneho Valladolidu.

18:25    Prichádzame do Valladolidu. Už od prvého momentu som nadšená týmto krásnym mestečkom a hovorím si, že by som tu rada strávila aj celý deň. Bola by som rada, keby sme tu mohli stráviť aspoň celú hodinu, ako nám bolo sľúbené. Na rozchod sme mali presne 20 minút, čiže sme si stihli odfotiť ikonický kostol na námestí a ponáhľali sme sa naspäť do autobusu.

Veľká kamenná katedrála, pred ktorou stoja dva palmové stromy.
Katedrála vo Valladolide
Námestia, uprostred ktorého je zelený park. Prechádza sa po ňom chlap prezlečený za pôvodného mayského človeka.
Námestie vo Valladolide. Uprostred fotky si všimnite chlapa prezlečeného za mayského muža.

18:50    Odchádzame z Valladolidu.

21:30    Opúšťame autobus v Playa del Carmen.

Ako by som tento výlet zhrnula? No… aj napriek tomu, že som si tento výlet predstavovala úplne inak, som rada, že som ho absolvovala. V konečnom dôsledku je to pekný výlet a uvidíte veľa zaujímavých miest, no treba si pripraviť vysokú dávku trpezlivosti. Ja som tu bola mimo hlavnej sezóny a z organizačného hľadiska to bola pohroma. Je však možné, že práve v čase najvyššej sezóny sa váš autobus naplní ešte v Playa del Carmen a vyhnete sa zbytočným zachádzkam do Tulumu a chudáci turisti z Cancúnu nebudú cestovať po celom karibskom pobreží. Budem vám držať palce.